Egyre több gyermeknek van gond a testsúlyával

elhízás, betegség

1958 és 2003 között végzett felmérések alapján elmondható, hogy a fejlett országokban az elhízás előfordulása megduplázódott. Döbbenetes, hogy Európában napjainkban a gyermekek 20%-a, tehát minden ötödik gyermek túlsúlyos vagy elhízott.

Hazánkban sem jobb a helyzet, 2003-2005 között végzett vizsgálat alapján a túlsúlyos és elhízott gyerekek aránya szintén 20% körüli, s az eredmények szerint mind a túlsúly, mind az elhízás előfordulása az életkor előrehaladtával nőtt. Egy 1996-2004 közötti vizsgálat is rámutatott arra, hogy az 5-17 éves korosztályban az elhízás előfordulása jelentősen nőtt.

Hazánkban a felnőttkori halálozások háromnegyede összefüggésben van a táplálkozással és életmóddal. Ez azt jelenti, hogy számos betegség lenne megelőzhető, ha táplálkozásunkra odafigyelnénk. Ezek után nem szabad csodálkoznunk azon a statisztikai tényen, hogy Magyarországon az első számú halálok a szív-érrendszeri megbetegedés (mely szoros összefüggést mutat az elhízással), a második helyen pedig a daganatos megbetegedések állnak.

Számomra a statisztikai eredményekben az a szomorú, hogy

  • a túlsúlyos és elhízott gyerekek nagyon jó eséllyel lesznek felnőtt korukban is elhízottak, és indulnak hátrányosan az élet számtalan területén.
  • a gyermekek nem maguk miatt szenvednek ebben a kórképben…Ez a szülői döntésünk következménye.

Mi, szülők vagyunk a felelősek azért, hogy kiegyensúlyozott gyermek, s egészséges felnőtt váljék belőlük!

Sokan azt gondolják, hogy a súlyproblémákat genetikai tényezők okozzák. Vagyis azért elhízott a gyermek, mert a nagyszülők, szülők is elhízottak voltak, és ez öröklődött. Ez azonban tévhit! A genetikai tényezők igen kis százalékban felelnek csak az elhízásért. A gyermekkori elhízáshoz a legnagyobb mértékben a rossz szülői minta vezet (ha tetszik ez nekünk, ha nem, így van…). Kezdve a rendszertelen sportolástól, az egészségtelen étkezésen át, a tévé előtti nassolásokig.

A kevés zöldség-, gyümölcsfogyasztás, a cukrozott üdítőitalok fogyasztása, az egészségtelen nassolni valók (pláne, ha ez számítógépezés, vagy tévénézés közben történik) nagymértékben hozzájárulnak a kedvezőtlen statisztikákhoz.

A reggeli elmaradása és a „sokszor-keveset” aranyszabály helyett a mértéktelen evés is jelentősen elősegíti a gyermekek (és felnőttek) testtömegének gyarapodását.

Szintén nem segít a dolgon, ha az „ezt muszáj megenned” mondat rendszeresen hagyja el a szánkat az ebédlő asztalnál.

Szóval, mit tudsz tenni szülőként, ha szeretnéd elkerülni, hogy gyermeked elhízzon? Egy mondattal összefoglalva: Mutass jó példát!

  1. Az egészséges alapanyagok közül válassz!
  2. Leginkább vizet igyál!
  3. Soha ne hagyd ki a reggelit!
  4. Naponta ötször étkezz!
  5. TV, számítógép előtt soha ne egyél!
  6. Egészséges nassokat válassz!
  7. Sportolj rendszeresen!

Ha így teszel, gyermeked is ezt látja, ezért nem is lesz számára kérdés, hogy ő is így tegyen, hiszen MINDEN amit TE teszel feltétel nélkül elfogad. Nagyszerű dolog ez, de egyben óriási felelősség is…

Szólj hozzá!

avatar

LEHET, HOGY EZEK A CIKKEK IS ÉRDEKELNEK

Copyright © - tudatosmami.hu ǀ kapcsolat@tudatosmami.hu ǀ NAIH-88096/2015. Alphadesign 2017 Adatvédelem