Rostdús ételek, élelmiszerek, alapanyagok

– Miért fontos a rostfogyasztás? –

rostdús ételek

Miért fontos, hogy napi rendszerességgel fogyassz magas rosttartalmú alapanyagokat, rostdús ételeket?

Az élelmi rostok összetett szénhidrátok, melyeket csak a vastagbélben élő jótékony baktériumok képesek lebontani, azonban szervezetünk számára nélkülözhetetlenek.

Elősegítik ezen jótékony bélbaktériumok szaporodását (vagyis prebiotikumok), ezáltal segítik az immunrendszer megfelelő működését, valamint csökkentik a rosszindulatú vastagbéldaganatok kialakulásának kockázatát.

A rendszeres rostfogyasztás továbbá hozzájárul a vérzsírok (koleszterin és triglicerid) csökkentéséhez, a rostok növelik a széklet tömegét, és gyorsítják az ún. tranzitidőt (=széklet áthaladási sebessége), ezáltal segítenek megelőzni a székrekedést és az elhízást is.

A rostdús ételek és alapanyagok fogyasztásának egyéb előnyei (nem csak) terhességi cukorbetegségben:

  • a rostok lassítják a táplálékban lévő szénhidrátok felszívódását, vagyis rostdús ételek fogyasztásakor lassabban fog megemelkedni étkezés után a vércukorszinted
  • továbbá telítenek, mert a tápcsatornába érve megduzzadnak, vagyis hamarabb fogsz jóllakni és később éhezel meg, mintha nem ennél például a reggeli szendvicsed mellé zöldséget, vagy teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér helyett fehér lisztből készültet fogyasztanál

Jó hír, hogy gesztációs diabéteszben számos zöldség szénhidráttartalmát nem kell beszámítani bizonyos mértékig a napi megengedett szénhidrát mennyiségébe, így tudjuk növelni a rostfogyasztást, és ki tudjuk használni jótékony hatásukat.

Egészséges felnőtt számára naponta 25-30 gramm rost fogyasztása javasolt a táplálkozási ajánlások szerint. Nézzük, hogyan tudod bevinni az ajánlott napi mennyiséget. Egy-két tipp rostdús ételek fogyasztásához.

  • teljes értékű gabonákból és álgabonákból köretként fogyasztva: pl. barna rizs, köles, cirok, hajdina, amaránt, quinoa
  • teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerek, zsemlék, kiflik, tészták fogyasztásával ebédre vagy vacsorára
  • csírák, korpák, pelyhek (pl. búza, zab) étrendbe iktatásával: rakhatod a reggeli müzlidbe, rakott ételekbe ebédre
  • zöldségekből és gyümölcsökből tízóraira, uzsonnára, szendvics mellé, salátaként, köretként, levesként
  • szárazhüvelyesek pl. bab, borsó, lencse fogyasztásával: készülhet belőlük főzelék, de szendvicskrém is
  • olajos magvak fogyasztásával önmagában, müzlibe vagy kásába keverve
  • lenmag, útifűmaghéj: salátába, kenyérbe, müzli alapanyagként

Minél változatosabban, kiegyensúlyozottabban táplálkozol, annál biztosabb, hogy szervezeted hozzájut a szükséges rost mennyiségéhez (is).

A rostfogyasztáskor meg kell említenünk a megfelelő folyadékfogyasztás fontosságát is, hiszen jótékony hatásukat csak folyadék jelenlétében tudják kifejteni. A legideálisabb folyadék a víz, napi mennyiségét több tényező is befolyásolja, de mondhatjuk, hogy naponta átlagosan 2-2,5 liter folyadékra van szükségünk.

Ha terhességi cukorbetegséged volt lényeges, hogy ne csak a várandósság alatt, hanem a baba megszületése után is figyelj az egészséges táplálkozás alapelveire, és fogyassz naponta megfelelő mennyiségű rostot, magas rosttartalmú ételeket.

Ez nemcsak a te, hanem a gyermeked egészsége szempontjából is kiemelt jelentősségű, hiszen akit a várandóssága alatt érintett a gesztációs diabétesz:

  • GDM után 10 évvel közel 50% a diabétesz kialakulásának a kockázata (vagyis minden második édesanya esetén!)
  • a terhességi cukorbetegséggel érintett anyák gyermekeinél fiatal korban nő az elhízás, az IGT és a cukorbetegség kialakulásának kockázata

Fontos tudnod, hogy a II. típusú diabéteszt megelőzhető betegségként tartjuk számon! Szintén lényeges itt megjegyezni, hogy a kettes típusú cukorbetegség egyre fiatalabb életkorban jelenik meg, így manapság beszélnünk kell gyermek- és ifjúkori 2-es típusú cukorbetegségről is, valamint a cukorbetegséget megelőző állapotokról (IR, IGT, IFG).

Vagy töltsd ki az alábbi jelentkezési lapot,

és vedd fel velem a kapcsolatot!

Ha terhességi cukorbetegséged volt és fontos a gyermeked-, valamint a saját egészséged:

  • szeretnéd tudni, hogy mire érdemes figyelned a szülés után
  • már IR-s vagy, IGT vagy IFG áll fenn nálad
  • szeretnéd megelőzni a II. típusú cukorbetegséget, elhízást
  • szeretnél változtatni a jelenlegi táplálkozási szokásaitokon
  • kíváncsi vagy, jól csináljátok-e
  • és mindehhez szeretnéd, hogy szakemberként a segítségedre legyek,

akkor töltsd ki az alábbi jelentkezési lapot, és megbeszéljük a részleteket.

A jelentkezési lap kitöltése és elküldése semmilyen kötelezettséggel nem jár, ingyenes, és az is marad.

Sőt, ha a telefonszámodat is megadod, még vissza is hívlak 🙂

Jelentkezési lap

guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments

LEHET, HOGY EZEK A CIKKEK IS ÉRDEKELNEK

LETÖLTHETŐ ÚTMUTATÓ

Az egészséges táplálkozás nem drága! Tippek, trükkök a megvalósításhoz anyukáknak!

Kipróbált, bevezetett és bizonyított fogások 16 pontban. Olvasd el, hogyan valósíthatod meg a saját konyhádban!

egészséges ételek, egészséges táplálkozás nem drága

EZEKET OLVASTAD MÁR?

FACEBOOK OLDALUNK

Facebook

Cover for Tudatosmami
590
Tudatosmami

Tudatosmami

Ha terhességi cukorbeteg vagy, esetleg korábban voltál az, akkor ez az oldal neked szól.

1 day ago

Tudatosmami
Csak gondoltam szólok...💞#tudatosmami #dietetikus #dietetikusvagyok ... See MoreSee Less
View on Facebook

2 days ago

Tudatosmami
A mai tanácsadáson is szóba került, ezért gondoltam itt is írok róla.❓#krumpli .A burgonyában lévő keményítő gyors vércukoremelő hatását tudod ellensúlyozni, ha nagyobb darabokra vágva, egy kevés olajjal készíted mondjuk a sütőben, s mellé fehérjét és zsiradékot tartalmazó húst és sok rostot tartalmazó zöldséget is eszel..Ezzel a kombinációval laposabb lesz a vércukorgörbe, nem okoz akkora inzulinválaszt és később éhezel meg. ⌛.Ha viszont a krumpli mellé nem eszel semmit és még jól össze is töröd vagy szétfőzöd (pl. krumplipürét csinálsz), akkor extragyorsan meg fogja emelni a vércukrodat, pörgeti az inzulint és hamarabb is leszel éhes. .Ha hamarabb éhezel meg, enni fogsz, ha eszel, hízol, és hízol akkor is, ha pörög az inzulin. Tehát tudnod kell mikor, hogyan tudod beilleszteni az étrendedbe..Egyetlen módon jöhet szóba a burgonya főve, mégpedig, ha visszahűtöd és pl. egy ecetes krumplisaliként eszed, mert így a rezisztens keményítő tartalma miatt nem fog akkora mértékű vércukoremelkedést okozni. #tudatosmami #dietetikus #dietetikusvagyok #terhességicukorbetegség #terhességicukordiéta #terhességidiabétesz #szülésután #prevenció #cukorbetegség #diabétesz #prediabetes #inzulinrezisztencia #gyerekkelvagyok #miteszikagyerek #egészségestáplálkozás #tudatostáplálkozás #életmódváltás #fogyókúra #fogyás #lassúfelszívódásúszénhidrát#hozzáadottcukornélkül ... See MoreSee Less
View on Facebook

3 days ago

Tudatosmami
#tízórai #mintaétrend #diabétesz #prediabetes #inzulinrezisztencia #terhességicukorbetegségIsmét hoztam nektek egy mintát.Ez most 25 gramm szénhidrátot tartalmaz, melyből 10 g a gyors, vagyis tízóraira is fogyasztható..A teljes kiőrlésű keksz a #korpovit , második képen mutatom melyik.A joghurtos mártogatóba pici sót, borsot és zúzott fokhagymát tettem.#tudatosmami #dietetikus #dietetikusvagyok #terhességicukordiéta #terhességidiabétesz #szülésután #prevenció #cukorbetegség #gyerekkelvagyok #miteszikagyerek #egészségestáplálkozás #tudatostáplálkozás #hozzáadottcukornélkül #életmódváltás #fogyókúra #fogyás ... See MoreSee Less
View on Facebook

KÖVESS MINKET INSTAGRAMON!

0 0 votes
Article Rating
Copyright © - tudatosmami.hu ǀ kapcsolat@tudatosmami.hu ǀ NAIH-88096/2015. Alphadesign 2017 Adatvédelem