Rostdús ételek, élelmiszerek, alapanyagok

– Miért fontos a rostfogyasztás? –

rostdús ételek

Miért fontos, hogy napi rendszerességgel fogyassz magas rosttartalmú alapanyagokat, rostdús ételeket?

Az élelmi rostok összetett szénhidrátok, melyeket csak a vastagbélben élő jótékony baktériumok képesek lebontani, azonban szervezetünk számára nélkülözhetetlenek.

Elősegítik ezen jótékony bélbaktériumok szaporodását (vagyis prebiotikumok), ezáltal segítik az immunrendszer megfelelő működését, valamint csökkentik a rosszindulatú vastagbéldaganatok kialakulásának kockázatát.

A rendszeres rostfogyasztás továbbá hozzájárul a vérzsírok (koleszterin és triglicerid) csökkentéséhez, a rostok növelik a széklet tömegét, és gyorsítják az ún. tranzitidőt (=széklet áthaladási sebessége), ezáltal segítenek megelőzni a székrekedést és az elhízást is.

A rostdús ételek és alapanyagok fogyasztásának egyéb előnyei (nem csak) terhességi cukorbetegségben:

  • a rostok lassítják a táplálékban lévő szénhidrátok felszívódását, vagyis rostdús ételek fogyasztásakor lassabban fog megemelkedni étkezés után a vércukorszinted
  • továbbá telítenek, mert a tápcsatornába érve megduzzadnak, vagyis hamarabb fogsz jóllakni és később éhezel meg, mintha nem ennél például a reggeli szendvicsed mellé zöldséget, vagy teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér helyett fehér lisztből készültet fogyasztanál

Jó hír, hogy gesztációs diabéteszben számos zöldség szénhidráttartalmát nem kell beszámítani bizonyos mértékig a napi megengedett szénhidrát mennyiségébe, így tudjuk növelni a rostfogyasztást, és ki tudjuk használni jótékony hatásukat.

Egészséges felnőtt számára naponta 25-30 gramm rost fogyasztása javasolt a táplálkozási ajánlások szerint. Nézzük, hogyan tudod bevinni az ajánlott napi mennyiséget. Egy-két tipp rostdús ételek fogyasztásához.

  • teljes értékű gabonákból és álgabonákból köretként fogyasztva: pl. barna rizs, köles, cirok, hajdina, amaránt, quinoa
  • teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerek, zsemlék, kiflik, tészták fogyasztásával ebédre vagy vacsorára
  • csírák, korpák, pelyhek (pl. búza, zab) étrendbe iktatásával: rakhatod a reggeli müzlidbe, rakott ételekbe ebédre
  • zöldségekből és gyümölcsökből tízóraira, uzsonnára, szendvics mellé, salátaként, köretként, levesként
  • szárazhüvelyesek pl. bab, borsó, lencse fogyasztásával: készülhet belőlük főzelék, de szendvicskrém is
  • olajos magvak fogyasztásával önmagában, müzlibe vagy kásába keverve
  • lenmag, útifűmaghéj: salátába, kenyérbe, müzli alapanyagként

Minél változatosabban, kiegyensúlyozottabban táplálkozol, annál biztosabb, hogy szervezeted hozzájut a szükséges rost mennyiségéhez (is).

A rostfogyasztáskor meg kell említenünk a megfelelő folyadékfogyasztás fontosságát is, hiszen jótékony hatásukat csak folyadék jelenlétében tudják kifejteni. A legideálisabb folyadék a víz, napi mennyiségét több tényező is befolyásolja, de mondhatjuk, hogy naponta átlagosan 2-2,5 liter folyadékra van szükségünk.

Ha terhességi cukorbetegséged volt lényeges, hogy ne csak a várandósság alatt, hanem a baba megszületése után is figyelj az egészséges táplálkozás alapelveire, és fogyassz naponta megfelelő mennyiségű rostot, magas rosttartalmú ételeket.

Ez nemcsak a te, hanem a gyermeked egészsége szempontjából is kiemelt jelentősségű, hiszen akit a várandóssága alatt érintett a gesztációs diabétesz:

  • GDM után 10 évvel közel 50% a diabétesz kialakulásának a kockázata (vagyis minden második édesanya esetén!)
  • a terhességi cukorbetegséggel érintett anyák gyermekeinél fiatal korban nő az elhízás, az IGT és a cukorbetegség kialakulásának kockázata

Fontos tudnod, hogy a II. típusú diabéteszt megelőzhető betegségként tartjuk számon! Szintén lényeges itt megjegyezni, hogy a kettes típusú cukorbetegség egyre fiatalabb életkorban jelenik meg, így manapság beszélnünk kell gyermek- és ifjúkori 2-es típusú cukorbetegségről is, valamint a cukorbetegséget megelőző állapotokról (IR, IGT, IFG).

Vagy töltsd ki az alábbi jelentkezési lapot,

és vedd fel velem a kapcsolatot!

Ha terhességi cukorbetegséged volt és fontos a gyermeked-, valamint a saját egészséged:

  • szeretnéd tudni, hogy mire érdemes figyelned a szülés után
  • már IR-s vagy, IGT vagy IFG áll fenn nálad
  • szeretnéd megelőzni a II. típusú cukorbetegséget, elhízást
  • szeretnél változtatni a jelenlegi táplálkozási szokásaitokon
  • kíváncsi vagy, jól csináljátok-e
  • és mindehhez szeretnéd, hogy szakemberként a segítségedre legyek,

akkor töltsd ki az alábbi jelentkezési lapot, és megbeszéljük a részleteket.

A jelentkezési lap kitöltése és elküldése semmilyen kötelezettséggel nem jár, ingyenes, és az is marad.

Sőt, ha a telefonszámodat is megadod, még vissza is hívlak 🙂

Jelentkezési lap

guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments

LEHET, HOGY EZEK A CIKKEK IS ÉRDEKELNEK

LETÖLTHETŐ ÚTMUTATÓ

Az egészséges táplálkozás nem drága! Tippek, trükkök a megvalósításhoz anyukáknak!

Kipróbált, bevezetett és bizonyított fogások 16 pontban. Olvasd el, hogyan valósíthatod meg a saját konyhádban!

egészséges ételek, egészséges táplálkozás nem drága

EZEKET OLVASTAD MÁR?

FACEBOOK OLDALUNK

Facebook

Cover for Tudatosmami
556
Tudatosmami

Tudatosmami

Ha terhességi cukorbeteg vagy, esetleg korábban voltál az, akkor ez az oldal neked szól.

2 days ago

Tudatosmami
#dietetikaitanácsadás #terhességicukorbetegség Hosszú hetek (sőt hónapok) munkája eredményeképpen büszkén jelenthetem, hogy elindult az oldal, ahol terhességi cukorbeteg kismamaként tudsz hozzám jelentkezni online dietetikai tanácsadásra. ♥️🙏.🤰#terhességidiabétesz esetén 72 órán belül kapsz hozzám időpontot🤰személyre szóló információs anyagokkal látlak el🤰az otthonodból online intézünk mindent, nincs sorban állás, utazás, idegeskedés🤰ha szeretnéd napi 24 órán keresztül segítelek egészen a baba megszületéséig 🤱🎁 a konzultáció mellé ajándékokat is adok neked, melyeket már az időpontod előtt elküldök.🔎 különböző csomagokat dolgoztam ki, hogy mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbb segítséget💳 fizetni pedig szintén online tudsz annak érdekében, hogy minél gyorsabban el tudjuk kezdeni a közös munkát..Itt minden részletet megtalálsz 👉 tudatosmami.hu/terhessegi-cukorbetegseg/Ha kérdésed van, írj nekem bátran. 📨#tudatosmami #terhességicukordiéta #terhességidiabétesz #dietetikus #dietetikusvagyok #tanácsadás #egyénitanácsadás ... See MoreSee Less
View on Facebook

2 weeks ago

Tudatosmami
Amikor lehet, hogy egy kicsit túlzásba vitted az egészséges táplálkozást...Palacsintát sütöttem fehér búzalisztből. 🥞 Nem is emlékszem mikor készítettem ebből utoljára, hosszú évek óta teljeskiőrlésű lisztből csinálom.Nóri kérdezi, hogy-hogy fehér lisztes a palacsinta? Válaszom, hogy elfogyott a teljes kiőrlésű liszt, mire ő: "Hú de jó, na végre!" 😀😝 Bár hozzáteszem a 30-40 db palacsinta nagyjából 1 nap alatt (!) el szokott fogyni, úgyhogy azért mégsem lehetnek annyira rosszak 🙃#tudatosmami #dietetikus #dietetikusvagyok #miteszikagyerek #egészségestáplálkozás #tudatostáplálkozás ... See MoreSee Less
View on Facebook

3 weeks ago

Tudatosmami
#hozzáadottcukormentes #pöttyös #túrórudi Kóstoltátok már a cukormentes 0️⃣% Pöttyös Túró Rudit? Ha nem, érdemes, mert igazán finom lett! 👌😋.1 db 106 kcal, 8,8 g szénhidrát. #terhességicukorbetegség #tízórai #uzsonna#tudatosmami #dietetikus #dietetikusvagyok #egészségestáplálkozás #tudatostáplálkozás #mutimiteszel_ir #mutimiteszel_mentes #diabétesz #prevenció #szülésután #inzulinrezisztencia #zerocukor ... See MoreSee Less
View on Facebook

KÖVESS MINKET INSTAGRAMON!

0 0 votes
Article Rating
Copyright © - tudatosmami.hu ǀ kapcsolat@tudatosmami.hu ǀ NAIH-88096/2015. Alphadesign 2017 Adatvédelem