Te milyen csokinyuszit veszel Húsvétra?

Tudatos vásárlás Húsvétkor is!

Csokinyuszi esetén (is) a kínálat óriási, ezért szülőként nagyon nehéz a dolgunk, melyiket válasszuk. Ha már ismersz, tudod, hogy mindig azt javaslom, nézd meg, mi kerül a kosaradba, vagyis legyél tudatos vásárló! Ha még nem vetted meg a “fészekbevalót”, mindenképpen érdemes elolvasnod ezt a bejegyzést.

Minek kell rajta lennie a címkén?

Először is a szabályos csomagoláson a címke magyar nyelvű, feltüntették rajta a termék nevét, gyártót vagy forgalmazót, a minőség-megőrzési vagy a termék fogyaszthatósági idejét, kiemelték rajta az allergén-összetevőket, szerepel rajta a tároláshoz javasolt körülmény, és végül, de nem utolsó sorban, az összetevők csökkenő sorrendben. (Ez egy nagyon fontos dolog, vagyis az kerül előre, amiből a legtöbbet tartalmazza a termék!)

Ezenkívül a csokoládétermékeken a jelölésnek tartalmaznia kell az összes kakaó szárazanyag-tartalmat: „kakaó szárazanyag legalább …%”.

Ha csokoládét szeretnél venni, nézzük meg, mi nevezhető csokoládénak?

Ezt a Magyar Élelmiszerkönyv (Codex Alimentarius Hungaricus) 1-3-2000/36 számú előírása az emberi fogyasztásra szánt kakaó- és csokoládétermékekről szabályozza.(részlet)

Csokoládé (étcsokoládé): kakaótermékekből, és cukrokból készül,  legalább 35% összes kakaó szárazanyagot tartalmaz, ebből legalább 18% a kakaóvaj és legalább 14% a zsírmentes kakaó szárazanyag.

Tejcsokoládé: kakaótermékekből, cukrokból és tejből vagy tejtermékekből áll, legalább 25% összes kakaó szárazanyagot, legalább 14% tej szárazanyagot, legalább 2,5% zsírmentes kakaó szárazanyagot, legalább 3,5% tejzsírt, legalább 25% összes zsírt (kakaóvajat és tejzsírt) tartalmaz.

  • kakaóvaj: kakaóbabból, vagy ennek részeiből nyert növényi zsír
  • kakaó, kakaópor: tisztított, hántolt és pörkölt kakaóbabból nyert por alakú termék, legfeljebb 9% vizet és legalább 20% kakaóvajat (szárazanyagra számítva) kell tartalmaznia

Ezekhez a csokoládétermékekhez, az előírás szerint, felhasználható nem kakaóvaj növényi zsírok (pl. pálmaolaj, shea), de a hozzáadott mennyiség nem haladhatja meg a megengedett anyagok levonása utáni késztermék mennyiségének 5%-át és nem csökkentheti a termékre minimálisan előírt kakaóvaj-, vagy összes kakaó szárazanyag mennyiségét. Valamint szerepelnie kell a terméken az alábbi szövegnek: „kakaóvajhoz adott növényi zsírokat tartalmaz”.

Ami már nem csokoládé…

Erről szintén a Magyar Élelmiszerkönyv (Codex Alimentarius Hungaricus) rendelkezik: Kakaótartalmú és egyéb bevonómasszák és azokkal készült édesipari készítmények (részlet)

Kakaós massza/bevonó/bevonómassza, kakaós étmassza/étbevonó/étbevonómassza, kakaós tejmassza/tejbevonó/tejbevonómassza:

Kakaóporból és/vagy kakaómasszából, cukorból, növényi zsírból, szükség szerint tejkészítményekből finom aprítással készített, bevonásra (áthúzás, mártás), formázásra alkalmas, szobahőmérsékleten szilárd, a készítéséhez felhasznált zsiradék olvadáspontja feletti hőmérsékleten pedig folyékony, homogén anyag. A masszák kakaó szárazanyag-tartalma legalább 5% a szárazanyag-tartalomra vonatkoztatva.

Szóval a masszák leginkább növényi zsírból készülnek és nem a jó minőségű kakaóvajat tartalmazzák. Természetesen fogyasztásuk nem jelent egészségügyi kockázatot, de tudni kell, hogy ezek nem a csokoládék, ezért nem is szabad tőlük azt az ízélményt várni.

Amiről még szólni szeretnék…Ha ilyet látsz a címkén, mit jelent: “hidrogénezett növényi zsír” vagy “részben hidrogénezett növényi zsiradék”

Az élelmiszerek feldolgozása során a növényi zsiradékokat hidrogénezik, így lesz a folyékony növényi olajból kenhető növényi zsiradék. Az eljárás során un. mesterséges transz-zsírsavak (TFA) keletkeznek, melyek az emberi szervezet számára károsak, mert többek között fokozzák a szív-érrendszeri betegedések kialakulásának kockázatát. Igaz, hogy Magyarországon tilos olyan élelmiszert forgalomba hozni, melynek transz-zsírsav tartalma a rendeletben szabályozott határérték felett van, szerintem jobb elkerülni azokat az édességeket, melyek TFA-t tartalmaznak.

Akkor nézzük, mi alapján érdemes csokit vásárolnod Húsvétra:

  1. A neves márka, vagy borsos ár, még nem garancia arra, hogy jó minőségű terméket árul, és ez fordítva is igaz, vagyis egy “névtelen” vagy olcsóbb termék is lehet jó minőségű! Ezért is fontos, hogy mindig elolvasd a termék címkéjét!
  2. Mindig ár-érték alapján dönts! Ez kicsit kapcsolódik az előző ponthoz. Inkább vegyél meg kevés, de jó minőségű csokoládét, mint az olcsóbb fajtából egy halommal.
  3. Minél magasabb az összetevői listán a kakaó szárazanyag, annál jobb minőségű a csoki (ahogy fent részleteztem a csokoládéban min. 35 % a kakaótartalom, szemben a masszák 5 %-val). Vagyis minél magasabb kakaótartalmú édességet válassz!
  4. Egy édesség bőven elég, ajándékozz mellé gyümölcsöt, 100% szívószálas üdítőt, gyümölcspürét, müzliszeletet, sótlan olajos magokat!
0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

LEHET, HOGY EZEK A CIKKEK IS ÉRDEKELNEK

LETÖLTHETŐ ÚTMUTATÓ

Az egészséges táplálkozás nem drága! Tippek, trükkök a megvalósításhoz anyukáknak!

Kipróbált, bevezetett és bizonyított fogások 16 pontban. Olvasd el, hogyan valósíthatod meg a saját konyhádban!

egészséges ételek, egészséges táplálkozás nem drága

EZEKET OLVASTAD MÁR?

FACEBOOK OLDALUNK

Facebook

Cover for Tudatosmami
825
Tudatosmami

Tudatosmami

vércukorbarát diétáról terhességi cukorbetegeknek, IR, prediab., cukorbeteg, fogyni vágyó anyukáknak

2 months ago

Tudatosmami
"Ugylehet nemelhízni hogy nemeszünk sokat.Kanizsár Lilla dietetikus"Ilyen egyszerű. 😀.(Éééés, figyeld! A "dietetikus"-t helyesen írta🥰 Nem "diabetikus", nem "diatetikus", nem "mittudoménmi"...Nem. Egyszerűen "dietetikus".✅🙏)."Lilla dietetikus" ajánlásához még egy-két gondolat tőlem:👉 A "nemsokat" oszd el 4-5 részre, ha hosszúak a napjaid, akkor a 6 étkezés sem ördögtől való.👉 A reggelit nem hagyjuk ki, ha csak egy pár falat, akkor annyi.👉 Naponta 3 adag zöldséget egyél meg (1 adag=1 marék, és minden számít, nem csak, ha nyersen eszed, hanem ha savanyúságként, párolva, főve, levesben, köretnek, főzeléknek, bárhogyan...).👉 A finomított szénhidrátok helyett teljes értékű gabonákat egyél (pl. teljes kiőrlésű kenyereket, tésztákat, barna rizst, bulgurt, zabpelyhet, kölest, hajdinát...).👉 Igen, eszünk szénhidrátokat, sőt naponta többször is, nem csak fehérjén és zsíron élünk.👉 Tévedés! Cukorra nincs szükségünk. De mi a baj azzal, ha időnként megeszel egy cukros sütit? (Hacsak nem vagy cukorbeteg, mert nálatok szigorúbbak a szabályok.)#tudatosmami #dietetikus #inzulinrezisztencia #cukorbetegség #egészségestáplálkozás #tudatostáplálkozás #életmódváltás #egészségeséletmód #egészségmegőrzés #megelőzés #fogyókúra #fogyás #fogyáséhezésnélkül #cukormentes #teljeskiőrlésű #160gramm #étrend #mutimiteszel_mentes #mutimiteszelfitt #mutimiteszel_ir #táplálkozásitanácsadás #természetesgyógymód #anyavagyok❤️ #egeszsegestaplalkozas #eletmodvaltas ... See MoreSee Less
View on Facebook

3 months ago

Tudatosmami
Lilla: Szerinted anya, a világvégén is van LIDL? 🛒.Én: Nem tudom, de szerinted van olyan, hogy "világvége"? A Föld 🌍 kerek, megtaláljuk a végét, mit gondolsz?.Lilla: Hát szerintem egyszer a végére érünk, aztán onnan kezdjük elölről...🥰#tudatosmami #dietetikus #inzulinrezisztencia #cukorbetegség #egészségestáplálkozás #tudatostáplálkozás #életmódváltás #egészségeséletmód #egészségmegőrzés #megelőzés #fogyókúra #fogyás #fogyáséhezésnélkül #cukormentes #teljeskiőrlésű #160gramm #étrend #mutimiteszel_mentes #mutimiteszelfitt #mutimiteszel_ir #táplálkozásitanácsadás #természetesgyógymód #anyavagyok❤️ #egeszsegestaplalkozas #eletmodvaltas ... See MoreSee Less
View on Facebook

3 months ago

Tudatosmami
A decemberi webinárium után érkeztek, köszönöm szépen, igazán hálás vagyok értük. 🥰🤗🙏Ezen a héten pénteken újra megtartom az élő, ingyenes előadást. A téma ugyanaz, hiszen nagyon aktuális: 👉 megmutatom, mire érdemes figyelned, ha IR, cukorbetegség, pajzsmirigyalulműködés, PCOS mellett fogyni szeretnél, illetve, hogyan tudod ezeket az állapotokat összehangolni.Jelentkezni ezen a linken tudsz:tudatosmami.hu/5-inzulinrezisztencia-hiba-ingyenes-webinarium-jelentkezes/Várlak téged is sok szeretettel! 🥰#tudatosmami #dietetikus #inzulinrezisztencia #cukorbetegség #egészségestáplálkozás #tudatostáplálkozás #életmódváltás #egészségeséletmód #egészségmegőrzés #megelőzés #fogyókúra #fogyás #fogyáséhezésnélkül #cukormentes #teljeskiőrlésű #160gramm #étrend #mutimiteszel_mentes #mutimiteszelfitt #mutimiteszel_ir #táplálkozásitanácsadás #természetesgyógymód #anyavagyok❤️ #egeszsegestaplalkozas #eletmodvaltas #harmónia #önszeretet #egyensúly #lelkiegészség ... See MoreSee Less
View on Facebook

KÖVESS MINKET INSTAGRAMON!

Copyright © - tudatosmami.hu ǀ kapcsolat@tudatosmami.hu ǀ NAIH-88096/2015. Alphadesign 2017 Adatvédelem