A hónap témája: Folyadékfogyasztás

– Mit adj inni a gyereknek? –

Először is vizet! Na jó, gondolom ezt magadtól is tudod, azonban mégis beszélnünk kell róla, mert nagyon sok gyermek nem iszik vizet.

Isznak ellenben egyéb italokat, színeset, színtelent, cukrozottat, cukormenteset, szénsavasat, szénsavmenteset, minél színesebb a csomagolás, annál vonzóbb, pláne, ha valamelyik kedvenc mesehős is visszaköszön rajta.

Szervezetünk számára a legegészségesebb folyadék az ivóvíz. Miért? Mert pótolni tudja a nap folyamán elveszített folyadékot. Egy cukortartalmú üdítőital nem lesz erre képes. Sőt, cukortartalmánál fogva éppen folyadékot von el a szervezettől.

A cukrozott üdítőitalok rettentő sok hozzáadott cukrot tartalmaznak, egy fél literes átlagban 15 teáskanálnyit! Ha mindennap megiszik ebből a gyerek fél literrel, az egy hónap alatt 450 teáskanál cukrot jelent a szervezetének!

Az, hogy kinek mennyi a napi víz-szükséglete, több tényezőtől függ. Befolyásolja például az életkor, a nem, a fizikai aktivitás, a külső hőmérséklet, stb. Az alábbi képen összefoglaltam.

De! Ez közepes hőmérsékleten, normál fizikai aktivitás esetén érvényes. Vagyis nagy melegben, sportolás alkalmával, betegségek alatt többet kell innotok!

Miből mennyit egy nap?

Az ábrán látható vízmennyiségek nem azt jelentik, hogy ennyi ivóvizet kell meginni egy nap. Ezt sokan szoktátok tőlem kérdezni, ezért most tegyük tisztába a dolgot.

Vegyük példának a 4-8 éves gyermek napi vízszükségletét. Nekik naponta 1,6 l folyadékra van szükségük annak érdekében, hogy megfelelően hidratáltak legyenek. Ha kevesebbet iszik egy gyerek (és felnőtt is), mint amennyit a nap folyamán veszít, akkor az fejfájásban, koncentrációs zavarokban, fáradtságban jelentkezik.

A napi folyadék-mennyiség tehát a következőképpen oszlik meg:

  • 50%-a származzon ivóvízből, ami nagyjából 5-6 pohár (1,5 dl) vizet jelent = 7,5-9 dl víz
  • 25%-a egyéb italok, pl. a 100%-os gyümölcs- és zöldséglevek (ezek nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, és hígíthatjátok ivóvízzel), valódi gyümölcstea (ha a szárított gyümölcsök sokáig áznak, nagyon kellemes ízű italt kaptok, amit aztán nem kell már ízesíteni semmivel), tej, tejtermékek = 4 dl
  • 25%-a az ételek folyadék-tartalma, vagyis a főzelékek, levesek, mártások, zöldségek, gyümölcsök, turmixok = 4 dl

Mit ne?

Csak nagyon ritkán, alkalmanként, kis mennyiségben engedd meg, hogy igyon cukorral készült teát, cukrozott üdítőitalokat gyermeked. Nem ajánlott gyerekeknek az energiaitalok fogyasztása, az alkohol tartalmú italoké pedig tilos!

Óvatosan a mézzel!

Gondolhatnád, hogy jó, akkor nem cukrozunk, használunk inkább mézet. Tudnod kell, hogy a méz is cukorszirup, vagyis túlzott fogyasztása ugyanúgy elhízáshoz, fogszuvasodáshoz vezet, tehát nem tudod kiváltani vele a cukrot. Ellenben néha-néha ihattok mézzel édesített italokat, mert a méz számos jótékony hatással rendelkezik.

Ha van kedved, gyere és tanulj te is dietetikustól az egészséges táplálkozásról!

Vagy kattints ide, és töltsd le ezt az anyagot ingyen!

guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments

LEHET, HOGY EZEK A CIKKEK IS ÉRDEKELNEK

LETÖLTHETŐ ÚTMUTATÓ

Az egészséges táplálkozás nem drága! Tippek, trükkök a megvalósításhoz anyukáknak!

Kipróbált, bevezetett és bizonyított fogások 16 pontban. Olvasd el, hogyan valósíthatod meg a saját konyhádban!

egészséges ételek, egészséges táplálkozás nem drága

EZEKET OLVASTAD MÁR?

FACEBOOK OLDALUNK

Facebook

Cover for Tudatosmami
556
Tudatosmami

Tudatosmami

Ha terhességi cukorbeteg vagy, esetleg korábban voltál az, akkor ez az oldal neked szól.

2 days ago

Tudatosmami
#dietetikaitanácsadás #terhességicukorbetegség Hosszú hetek (sőt hónapok) munkája eredményeképpen büszkén jelenthetem, hogy elindult az oldal, ahol terhességi cukorbeteg kismamaként tudsz hozzám jelentkezni online dietetikai tanácsadásra. ♥️🙏.🤰#terhességidiabétesz esetén 72 órán belül kapsz hozzám időpontot🤰személyre szóló információs anyagokkal látlak el🤰az otthonodból online intézünk mindent, nincs sorban állás, utazás, idegeskedés🤰ha szeretnéd napi 24 órán keresztül segítelek egészen a baba megszületéséig 🤱🎁 a konzultáció mellé ajándékokat is adok neked, melyeket már az időpontod előtt elküldök.🔎 különböző csomagokat dolgoztam ki, hogy mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbb segítséget💳 fizetni pedig szintén online tudsz annak érdekében, hogy minél gyorsabban el tudjuk kezdeni a közös munkát..Itt minden részletet megtalálsz 👉 tudatosmami.hu/terhessegi-cukorbetegseg/Ha kérdésed van, írj nekem bátran. 📨#tudatosmami #terhességicukordiéta #terhességidiabétesz #dietetikus #dietetikusvagyok #tanácsadás #egyénitanácsadás ... See MoreSee Less
View on Facebook

2 weeks ago

Tudatosmami
Amikor lehet, hogy egy kicsit túlzásba vitted az egészséges táplálkozást...Palacsintát sütöttem fehér búzalisztből. 🥞 Nem is emlékszem mikor készítettem ebből utoljára, hosszú évek óta teljeskiőrlésű lisztből csinálom.Nóri kérdezi, hogy-hogy fehér lisztes a palacsinta? Válaszom, hogy elfogyott a teljes kiőrlésű liszt, mire ő: "Hú de jó, na végre!" 😀😝 Bár hozzáteszem a 30-40 db palacsinta nagyjából 1 nap alatt (!) el szokott fogyni, úgyhogy azért mégsem lehetnek annyira rosszak 🙃#tudatosmami #dietetikus #dietetikusvagyok #miteszikagyerek #egészségestáplálkozás #tudatostáplálkozás ... See MoreSee Less
View on Facebook

3 weeks ago

Tudatosmami
#hozzáadottcukormentes #pöttyös #túrórudi Kóstoltátok már a cukormentes 0️⃣% Pöttyös Túró Rudit? Ha nem, érdemes, mert igazán finom lett! 👌😋.1 db 106 kcal, 8,8 g szénhidrát. #terhességicukorbetegség #tízórai #uzsonna#tudatosmami #dietetikus #dietetikusvagyok #egészségestáplálkozás #tudatostáplálkozás #mutimiteszel_ir #mutimiteszel_mentes #diabétesz #prevenció #szülésután #inzulinrezisztencia #zerocukor ... See MoreSee Less
View on Facebook

KÖVESS MINKET INSTAGRAMON!

0 0 votes
Article Rating
Copyright © - tudatosmami.hu ǀ kapcsolat@tudatosmami.hu ǀ NAIH-88096/2015. Alphadesign 2017 Adatvédelem